Ärtyneen suolen hoito lisäravinteilla

Lisäravinteet ärtyneen suolen oireyhtymän hoidossa

Voiko ärtynyttä suolta hoitaa lisäravinteilla? Kyllä voi. Itseasiassa, lisäravinteet voivat olla tärkeä osa ärtyneen suolen hoitoa, etenkin alkuvaiheilla. On kuitenkin otettava huomioon, että ongelman alkuperän, eli juurisyiden hoidon, tulee aina olla ykkösprioriteetti.

Valitettavasti fakta on, että kun ärtynyt suoli on tarpeeksi pahana, voi juurisyiden hoitaminen olla vaikeaa psyykkisen ja fyysisen oireilun vuoksi. Siksi on tärkeää saada oireet kuriin tai edes vähän helpommaksi samalla, kun juurisyitä hoidetaan.

Jotkut lisäravinteet voivat siis olla tilapäinen apu, ”laastari”, joka auttaa pahimman yli samalla kun ärtyneen suolen oireyhtymän alkuperää hoidetaan. Toisaalta, osa lisäravinteista saattaa olla mukana pitkänkin aikaa tai jopa koko elämän ajan. Yleensä jälkimmäiseen kategoriaan kuuluu yleishyödylliset lisäravinteet, joita voisi suositella suurimmalle osalle väestöä muutoinkin.

Viisi tärkeää asiaa lisäravinteiden kohdalla on kuitenkin aina muistettava:
– Lisäravinteet ovat aina LISÄ. Lisäravinteet harvoin ”korjaavat” mitään, eikä niitä tulisi ikinä käyttää hyvien elämäntapojen ja ruokailutottumusten korvaajana

– Jokainen meistä on yksilö, joten on mahdollista että ”Liisalle” sopii tietty lisäravinne, mutta ”Pekalle” ei. Onkin siis tärkeää kokeilla itse ja kuulostella kehoa.

– Raskaana ja imettäessä tulee olla varovainen lisäravinteiden kanssa

– Jos käytät lääkkeitä, varmistathan että lisäravinteet eivät vaikuta lääkkeen tehoon

– Lisäravinteet voivat olla myös vaarallisia, joten ota vain lisäravinteita joita on tutkittu ja vain oikeasti järkeviä määriä. Lisäravinteita on usein turha ottaa ”varmuuden vuoksi”, joskin joidenkin lisäravinteiden kohdalla riskit ovat pieniä (esimerkiksi D3-vitamiinin kohdalla myrkytysmahdollisuudet ovat erittäin pieniä, vaikkei mahdottomia)

HUOM! Lisäravinteissa voi aina olla riskitekijöitä, enkä mene takuuseen yhdenkään lisäravinteen turvallisuudesta, vaikka tutkinkin tiedettä näiden lisäravinteiden kohdalla tarkasti.

Blogin sisältö:
1) Psyllium
2) Piparminttuöljy
3) Kamomilla
4) D-vitamiini
5) Muita lisäravinteita

Psyllium lisäravinteena ärtyneen suolen hoidossa

Psyllium ärtyneen suolen hoidossa

Yleistä tietoa Psylliumista
Psyllium on Plantago ovata kasvin siemenistä tehty kuitulisä, joka sisältää 70% liukenevaa kuitua ja 30% liukenematonta kuitua. Se on myös probiootti, eli toimii suoliston mikrobikannan ruokana. Se kykenee vähentämään verensokerin nousua ruokailun yhteydessä, laskee sydän- ja verisuonisairauksien riskiä ja vähentää kolesterolia, sekä pehmittää ulostetta (1).

Psyllium toimii hyvin sidosaineena esimerkiksi leivonnassa, joskin liialliset määrät muuttavat ruoan limaiseksi, syömäkelvottomaksi massaksi.

Milloin Psylliumia ei pitäisi ottaa?
Jos otat lääkkeitä, kysy lääkäriltäsi vaikuttaako Psyllium niiden imeytymiseen. Tämän lisäksi jos kärsit nielemisvaikeuksista tai saat suoliston spasmeja, kannattaa Psylliumin ottamista välttää ennen lääkärin kanssa keskustelua

Miten psyllium vaikuttaa ärtyneeseen suoleen?

Psylliumin ollaan näytetty kykenevän vähentämään ärtyneen suolen oireyhtymän oireiden vakavuutta ja parantamaan elämänlaatua (2), mutta tämä ei toimi kaikkien osalla.

Kuidut ovat muutenkin mielenkiintoinen lisä ärtyneen suolen kohdalla, sillä joskus ne saattavat pahentaa tilannetta ja usein kuitulisät ovat jokseenkin tehottomia (3). Tämä pahenemisreaktio saattaa tosin olla väliaikaista.

On kuitenkin huomioitava, että kuidut ovat tärkeä osa mikrobikannan hyvinvointia ja täten kuitupitoista ruokaa ei tulisi vältellä, ellei lääkäri toisin määrää.

Mikäli kärsit ummetuspohjaisesta ärtyneestä suolesta, lue kuiduista ja ummetuksesta lisää.

Paljonko Psylliumia tulisi nauttia?
Tästä on monia mielipiteitä, mutta yleinen hyvä ohje on ”aloita pienestä määrästä ja lisää hiljalleen”. Tämä vähentää kuidun mahdollisia negatiivisia vaikutuksia, antaen suolistolle aikaa totuttautua kuidun lisäykseen. Tämän lisäksi voit ottaa kuitua pienissä määrissä mutta useammin päivän aikana.

Yllä olevassa tutkimuksessa käytettiin 10 grammaa, joka voi olla liian iso määrä aluksi.

Mitä muuta kannattaa huomioida?
Psylliumia voi saada hyvinkin halvalla, joskin laadussa voi toki olla eroja. Psylliumia markkinoidaan usein erinnäisissä tuotteissa hienoilla markkinointinimillä, mutta usein kyseinen tuote on kuitenkin enimmäkseen vain psylliumia. Varo siis, ettet tuhlaa rahaasi markkinoinnin uhrina.

Piparminttuöljy lisäravinteena ärtyneen suolen hoidossa

Piparminttu ärtyneen suolen hoidossa

Milloin piparminttua ei tulisi ottaa
Piparminttuöljy voi olla vaarallista ja potentiaalisesti tappavaa isoissa määrissä. Sitä tulisikin nauttia hyvin varovaisesti, noin 0,1-0,2ml (4). Tämän takia piparminttuöljyä tulisi nauttia kapselimuodossa, sillä tämä määrä on oletettavasti otettu huomioon kapseleita tehdessä (tarkista toki kuitekin tuotteesi sisällön ennen ostamista).

Jos otat kapselin joka on suunniteltu hajoamaan vasta suolistossa (enteraalinen kapseli), niin tällöin piparminttu ei yleisesti ottaen aiheuta huonoa oloa, eikä närästystä. Tähän vaikuttaa kuitenkin esimerkiksi vatsahapon määrä ja mahdolliset vatsahappojen salpaajalääkkeet. Käyttäessäsi näitä lääkkeitä, sinun tulisi odottaa vähintään 2 tuntia ennen enteraalisen kapselin ottamista. Tällöinkään ei voida olla varmoja siitä, että kapseli hajoaa suunnitellusti. Jos koet närästystä kapselista, älä käytä piparminttukapseleita, edes enteraalisia versioita. (5)

Turvallinen tapa nauttia piparminttua on juoda lehdistä tehtyä teetä, joskin tästä saatavat määrät ovat toki oleellisesti pienempiä kuin esimerkiksi kapseleista saatavat määrät.

Piparminttua tulisi välttää jos…

1) Kärsit palleatyrästä
2) Sinulla on maksan kanssa ongelmia
3) Sinulla on sappirakon kanssa ongelmia
4) Sinulla on kotona lemmikkejä – aromaterapia saattaa vahingoittaa joitakin eläimiä ja kissat voivat kuolla jopa pariin tippaan öljyä.
5) Ole varovainen lasten kanssa – etenkin öljy voi olla vaarallista lapsille
6) Sinulla on refluksi (käytä tällöin vain kapseleita jotka on suunniteltu hajoamaan vasta suolistossa. Englanniksi löytyy nimellä ”enteric-coated capsule”, Suomeksi ”Enteraalinen kapseli”)
6) Älä laita öljyä suoraan iholle, sillä se voi aiheuttaa hyvinkin ikäviä reaktioita. Laimennettuna sen käyttö voi olla hyväksi esimerkiksi pääkipuihin.

Yleistä tietoa piparminttuöljystä
Piparminttuöljyä saadaan piparminttukasvin lehdistä. Sitä voidaan käyttää aromaterapiana, iholla tai sisäisesti, mutta jokaisessa on omat riskinsä (katso varoitus ylhäällä).

Miten piparminttu vaikuttaa ärtyneeseen suoleen?

Piparminttuöljy näyttäisi auttavan ärtyneen suolen oireyhtymän oireissa (6). Se vaikuttaa esimerkiksi suoliston lihaskudoksia rentouttavasti, vähentäen suoliston kiputuntemusta, vähentäen tulehdusta ja muokkaamalla psykologista vointia paremmaksi.

Piparminttu on myös antimikrobiaalinen, joskin tästä ei liene hyötyä mikäli mikrobikanta on jo valmiiksi hyvä.

Paljonko piparminttuöljyä tulisi nauttia?
Kapselimuodossa noin 0,1-0,2ml kerrallaan. Teenä (lehdistä) selkeästi enemmän, mutta tarkkaa määrää on vaikea sanoa.

Kamomilla lisäravinteena ärtyneen suolen hoidossa

Kamomilla ärtyneen suolen hoidossa

Yleistä tietoa kamomillasta
Kamomillaa ollaan käytetty jo tuhansien vuosien rentoutukseen ja haavojen puhdistukseen, sekä unen saamiseen.

Milloin kamomillaa ei tulisi ottaa
– Pari viikkoa ennen leikkausta, sillä se on lievästi verta ohentavaa
– Jos käytät mitään lääkkeitä (myös kipulääkkeet), etkä ole kysynyt lääkäriltä kamomillan vaikutuksista kyseisen lääkkeen kohdalla
– Jos olet allerginen kamomillalle tai joillekin sen sukulaisista
– Jos olet raskaana (saattaa aiheuttaa keskenmenon)

Miten kamomilla vaikuttaa ärtyneeseen suoleen?

Erään pienen (45 hlö) tutkimuksen mukaan, kamomilla näyttäisi olevan erittäin tehokas turvotukseen / ilmavaivoihin, vatsan alueen kipuiluun ja ulostamisvaikeuksiin. Tämän lisäksi se parantaa ulosteen koostumusta ja on jokseenkin tehokas pahoinvointiin. (7)

Kamomillan on todettu olevan tulehdusta ehkäisevä (8), joten tältä osin voidaan ajatella kamomillan vähentävän tulehduksesta johtuvia ongelmia IBS:ässä. Tulehdus on myös yksi tekijä kroonisissa kipuoireyhtymissä, kuten ärtynyt suoli, ja täten tulehduksen laskeminen voi vähentää kipua.

Kamomilla myös mahdollisesti jarruttaa H.Pyloria (8). H.Pylori vaikeuttaa muun muassa vatsahappojen muodostamista ja tämän tutkituttaminen onkin tärkeä asia ärtyneen suolen hoidossa.

Näyttäisi myös siltä, että kamomilla on tehokas rentouttaja ja mahdollisesti auttaa uneen pääsemisessä (7). Koska univaikeudet ovat yleisiä ärtyneessä suolessa ja stressi on yleinen ärtyneen suolen oireiden laukaisija, kamomilla voi olla hyvinkin hyödyllinen tästäkin näkökulmasta katsottuna.

Paljoko kamomillaa tulisi nauttia?
Kamomillaa voidaan yleensä nauttia teenä useita kertoja päivässä. On kuitenkin mahdollista nauttia liikaa kamomillaa.

D3-vitamiini lisäravinteena ärtyneen suolen hoidossa

d-vitamiini ärtyneen suolen hoidossa

Yleistä tietoa D-vitamiinista:
D-vitamiinista puhuttaessa ei yleensä mainita eroa D2 ja D3 välillä, joka on valitettavaa, sillä vegaaninen D-vitamiini (D2) ei ole yhtä tehokas, kuin eläinpohjainen (D3) (9,10). Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö D2-vitamiinista olisi hyötyä, mutta eroa tehokkuudessa silti on. On myös hyvä tiedostaa, että yleisesti ottaen ruokiin lisätty D-vitamiini on D2-vitamiinia.

D-vitamiinia saadaan Suomessa hyvin vähän syksyllä ja talvella, jolloin olisi yleisesti ottaen suositeltavaa ottaa D-vitamiinia purkista.

Milloin D-vitamiinia ei pitäisi ottaa?
D-vitamiini voi olla haitallista, mikäli kärsit jostain seuraavista:

– Sarkoidoosi
– Paljon fosfaattia veressä
– Paljon kalsiumia veressä
– Noin yli 100 nmol/l D-vitamiinitasot veressä
– arteriosclerosis obliterans / AOS tauti
– Munuaiskivet
– Munuaisen vajaatoiminta

Keskustelethan tällöin lääkärisi kanssa D-vitamiinin ottamisesta


Miten D-vitamiini vaikuttaa ärtyneeseen suoleen?

1) On olemassa näyttöä siitä, että D-vitamiini vaikuttaa suoraan ärtyneen suolen oireisiin (11, 12), vähentäen niitä osittain jopa merkittävästi

2) D-vitamiinin on näytetty vähentävän tulehdusta kehossa (13) ja vaikka IBS ei ole ”tulehduksellinen” samalla tavalla kuin IBD, on tulehduksella kuitenkin oma osansa ärtyneessä suolessa. Näin ollen näyttäisi siltä, että D-vitamiinin nauttiminen saattaa auttaa ärtyneessä suolessa myös tulehduksen vähentämisen kautta.

3) Masennus on hyvin yleistä ärtyneessä suolessa. Se on myös yleistä heillä, joilla ei ole tarpeeksi D-vitamiinia (14). Tämä voi myös osittain selittää sen, miksi D-vitamiinin lisääminen ärtyneen suolen potilailla vähentää oireiden määrää. Ovathan stressi ja masennus kuitenkin merkittäviä tekijöitä ärtyneen suolen oireyhtymässä ja sen oireiden vakavuudessa.

4) D-vitamiinia on selkeästi vähemmän esimerkiksi lapsilla, jotka kärsivät ärtyneestä suolesta (15). Koska D-vitamiini on todella tärkeä luuston, psyykkisen hyvinvoinnin ja jaksamisen, sekä monen muun syndrooman ja taudin estämisen kannalta, tätä tulee selkeästi nauttia jos kärsit IBS:ästä.


Kuinka paljon D-vitamiinia tulisi ottaa?
Tässä oletan, että otat D3 vitamiinia talvella. Huomioithan, että jos olet tummaihoinen tai ylipainoinen, tarvitset D-vitamiinia enemmän (16), mutta tällöinkin D-vitamiinin määrä veressä tulisi olla sama kuin kaikilla muillakin.

Kanadassa suurin osa tutkituista henkilöistä oli D-vitamiinin puutteessa (alle 75 nmol/l) (17). Kanadan ja Suomen sääolosuhteet ovat hyvin samanlaisia. Kyseisessä tutkimuksessa suositeltiin noin 2000 IU D3-vitamiinin ottamista päivittäin tämän tilanteen korjaamiseksi. 2000 IU on 50mcg, joka on selkeästi yli Suomen suositusten (10-20 mcg). D-vitamiini myrkytystä estääkseen, Kanadassa ja USA:ssa ylärajaksi on laitettu 4000 IU / 200 mcg päivässä. Hyvin harva kuitenkaan tarvitsee tätä määrää.

Mutta mikä sitten on oikea määrä juuri sinulle? Tämä kannattanee mittauttaa lääkärillä. Edes yksityisellä lääkäriasemalla D3-vitamiinin mittauttaminen ei maksa paljoa, joten se on kannattavaa. Jos sinulla on alle 75 nmol/l, D3-lisä on suositeltavaa.

Muita lisäravinteita ärtyneen suolen hoitoon

Kiinnostaako stressinsietokyvyn nostattaminen, unen parantaminen, energiatasojen nostaminen, tulehdusten vähentäminen ja muut potentiaaliset hyödyt ärtyneen suolen hoidossa? Lisäravinteet voivat saada näitä aikaiseksi, kuten yllä olevista varmasti huomasitkin jo. Jo mainitsemieni lisäravinteiden lisäksi ärtyneensuolen hoidossa voidaan käyttää monia muitakin lisäravinteita, joista useat ovat jo kättesi ulottuvilla, aivan kuten D-vitamiinikin ja toiset taas sellaisia, joista et ole ikinä ehkä kuullutkaan.

Näitä lisäravinteita käyn läpi jäsenille tarkoitetussa artikkelissani, Ärtyneen suolen hoito lisäravinteilla – osa 2.

Lähteet:
1) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32951436/
2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19713235/
3) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14984370/
4) https://examine.com/supplements/peppermint/
5) https://www.webmd.com/a-to-z-guides/peppermint-oil-uses-benefits-effects
6) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29372567/
7) https://www.derpharmachemica.com/pharma-chemica/chamomile-efficacy-in-patients-of-the-irritable-bowel-syndrome.pdf
8) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/
9) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17023693/
10) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22552031/
11) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6390425/
12) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5900470/
13) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24971027/
14) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22033249/
15) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5305242/
16) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3356951/
17) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20413135/