Ärtyneen suolen positiivinen kokemukseni

Koen ärtyneen suolen positiiviseksi asiaksi –
Vaikka se miltei tappoikin minut

Kyllä, luit oikein. Koen ärtyneen suolen oireyhtymän tuoneen minulle paljon hyvää. Miltei jokainen meistä on vähintään kerran etsinyt netistä ärtyneen suolen oireyhtymän kokemuksia. Yleensä ärtyneen suolen kokemuksien lukeminen ei ole toivoa herättävää, joten jos positiivinen kokemukseni saa sinussa ensireaktiona aikaiseksi ajatuksen ”Mieshän on hullu”, en ihmettele.

Mikäli joku olisi kertonut minulle, että kokemus ärtyneestä suolesta voi olla positiivinen kun olin itsemurhan partaalla, en olisi hevillä sitä uskonut. Voin kuitenkin nyt sanoa, hyvinkin iloisin mielin, että lukuisista vaikeuksista huolimatta, ärtynyt suoli on tuonut elämääni enemmän hyvää kuin huonoa.

HUOMIOITHAN TÄMÄN:

Tämän artikkelin ajatuksena ei ole millään tavoin vähätellä kenenkään kokemuksia ärtyneestä suolesta, eikä sanoa että ”ole positiivinen ja kaikki ongelmat katoavat”. Se olisi hölynpölyä. Itse itsemurhan partaalla oltuani, tiedän vallan hyvin kuinka rankka tämä oireyhtymä voi olla. Ja fakta on, että aina ei voi olla positiivinen. En itse ainakaan olisi kyennyt päivittäiseen iloon itsemurhaa ajatellessani. Kukapa pystyisi?

Tästä huolimatta tiede ja oma kokemukseni näyttää sen, että mitä positiivisempi kykenet olemaan, sen vähemmän kipua koet ja sitä paremmin pysyt parasympaattisella puolella (eli rentona). Parasympaattisen hermoston toiminta on tärkeää vatsan toiminnan kannalta, esim ns. Vagus hermon kautta (vagus vaikuttaa mm. vatsahappojen määrään). Tätä voi miettiä tältä kannalta – jos tiikeri ajaa takaa (eli stressaa kamalasti), niin kumpaa keho miettii: ruoan sulatusta vai karkuun juoksemista? No toki jälkimmäistä.

Mikä siis on postauksen idea? Ajatuksena on näyttää se, että pahimmastakin tilanteesta on mahdollista päästä eteenpäin.

Tsemppiä kaikille!


Tämän blogin sisältö:

Osa 1 – lukemasi artikkeli

  • Ärtynyt suoli ja positiivinen hyväksyminen
  • Itsemurha-ajatuksista kiitollisuuteen
  • Kuinka hoidatin itseni miltei oireettomaksi

Kuinka ärtynyt suoli voi olla positiivinen asia?

surullinen

Vai ehkäpä sittenkin

iloinen

Elämässä voi suhtautua kaikkeen karkeasti sanottuna kolmella tapaa – hyväksymällä asia tai taistelemalla sitä vastaan, sekä lamaantumalla / passivoitumalla. Hyväksyminen, ei tarkoita sitä, ettetkö tekisi asialle jotain silloin kun tilanne sen vaatii. Vastaan taisteleminen taas on hyvin uuvuttavaa ja voi myös lopulta aiheuttaa masennusta. Masennuksen yksi pääpiirteitä on se, ettei mikään enää kiinnosta.

Masentuneeseen tilaan pääsee siis muun muassa uuvuttamalla itsensä kun ei hyväksy mitään nykytilanteessa ja taistelee aina sitä vastaan (hakee muutosta negatiivisen ajattelun siivittämänä) tai sillä, ettei tee mitään vaikka voisi tehdä (lamaantuminen). Usein jälkimmäisessä tilanteessa on kyse ainakin osittain siitä, ettei usko omaan itseensä tai omaan kykyyn muokata elämäntilannettaan tai ei ymmärrä miten voisi saada mitään aikaiseksi.

Ärtyneen suolen kohdalla useita näyttäisi masentavan se, että henkilö kokee olevansa kykenemätön muuttamaan mitään. Toisin sanoen, suuri osa kokee menettäneensä elämän hallinnan. Tilannetta pahentaa se, kun yritykset muuttaa jotain epäonnistuvat ja epätoivo nousee. Hyväksyntä auttaa tässäkin.

Mutta mitä hyväksyminen oikeastaan on?
Hyväksyminen tarkoitta sitä, ettet stressaa asiaa ja pyri estelemään sen olemassa oloa, vaan tiedostat asian olevan kuten se on. Se ei kuitenkaan välttämättä ole sitä, että et tee asian eteen mitään. Tämä ajattelutapa antaa sinulle uusia mahdollisuuksia.

Hyväksyttyäsi tilanteen voit antaa asian olla. Tämän jälkeen voit päättää muutatko käyttäytymistäsi tai muokkaatko olemassa olevaa tilannetta jotenkin, kuitenkaan pahastumatta siitä, jos asia ei muutu (sillä jos pahastut, et ole hyväksynyt tilannetta).

Hyväksymistä voidaan harjoitella esimerkiksi Emotional Freedom Techniques hoitojen avulla, joka on tieteellisesti tehokkaaksi todettu menetelmä.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä ärtyneen suolen kohdalla?

Olet kaverisi luona juhlissa ja olet kokemuksen myötä päätynyt siihen tulokseen, että pullan syöminen aiheuttaa miltei aina ripulia ja kipuja. Juhlan aikana sinun tekisi mieli syödä pari pullaa, koska tiedät niiden maistuvan aivan uskomattoman maukkailta.

Mikäli hyväksyt tilanteen ajattelet joko:
1) Etukäteen: ”No, näitä juhlia tulee niin harvoin että ihan sama. Syön tämän pullan ja nautin päivästäni, oli tilanne mikä tahansa!” ja syöt pullan iloisin mielin.

2) Jälkikäteen: ”No, söin pullan joka maistui ihanalta. Ja eihän näitä juhlia kovinkaan usein tule. Ihan sama! Nautin tästä pullasta ja koko päivästä.”

Mikäli tappelet tilannetta vastaan ajattelet joko:
1) Etukäteen: ”Ei, EN aio syödä. Mä tiedän kuinka mun vatsa menee sekaisin. En todellakaan aio syödä! Mun on pakko pitää kuria tässä asiassa, muuten mä oon todella laiska ja saamaton!”

2) Jälkikäteen: ”Voi hitto! Mitä hemmetiä mä taas ajattelin? Oikeesti, oliko mun pakko syödä toi? Hitto mä oon huono pitää kuria… vatsa menee taas ihan kuralle, perhana.”

Mikäli olet lamaantunut asian suhteen et mitä luultavammin mene juhliin, koska ”Kaikki kuitenkin menisi vikaan. Pysyn mielummin kotona. Tämä on turvallisempaa”

Koetapa arvata mikä näistä tilanteista, hyväksyntä, tappelu vai lamaantuminen, on kehollesi levollisinja positiivisin asia? Entä millä tavalla puhuisit kaverillesi? Epäilen, että valitset hyväksynnän vastaukseksi molempiin. Miksi siis puhuisit itsellesi negatiivisesti, jos et puhuisi syyttävään sävyyn kaverillesikaan?

Kuinka muutin oman tilanteeni:
Itsemurhan ajattelemisesta kiitollisuuteen

Kevin ja asiakas halaavat

Kuten aiemmin mainitsin, alunperin kokemukseni ärtyneestä suolesta oli vain ja ainoastaan negatiivinen. Olin täysin valmis tappamaan itseni, sillä mikään ruoka ei imeytynyt kunnolla, vaan ulostin saven valkoista mössöä. Nukuin 10 tuntia ja olin silti aivan poikki.

Huusin ihanalle, viattomalle 6kk vanhalle lapselleni ja en kyennyt olemaan millään tavoin se mies ja isä joka halusin olla. Kipua oli miltei joka päivä ja itsetunto oli nollissa, puhumattakaan siitä että olisin tuntenut itseni seksuaalisesti haluttavaksi mieheksi.

Näin väliheittona, seksuaalisuus on tärkeä osa ihmistä ja siihen liittyvät myös usein ärtyneen suolen ongelmat.

Kuinka ihmeessä siis pääsin tilanteeseen, jossa kipuja ei juurikaan ole, vessassa käynti on joko normaalia tai vain hieman vetistä, enkä joudu miettimään hetkeäkään sitä mitä syön? Itseasiassa ärtyneen suolen oireyhtymä on kohdallani niin hyvässä kunnossa, että ainoastaan unen puute, stressi ja ruoan kokonaismäärä saavat oireeni laukaistua. Tällöinkin oireet ovat yleensä hyvinkin lieviä.

Ja tässä onkin ärtyneen suolen kauneus!
Kyllä, kauneus. Keho ja mieli kertovat todella hienosti mitä tarvitsen, kunhan osaan kuunnella niitä. Kuten äsken sanoin, ärtynyt suoli haittaa minua vain silloin kun en nuku tarpeeksi, stressaan liikaa tai syön liikaa (kaloreissa tai volyymissä).

Toisin sanoen, ärtynyt suoli kertoo minulle missä teen väärin itseäni kohtaan. Aika uskomatonta, eikö? Tämän ymmärtämisessä minulla meni todella pitkään.

Mutta, itse asiaan, eli muutoksen matkaan
Parisuhteeni oli kariutumassa, ja lopulta kariutuikin omaan käytökseeni. Loppuvaiheilla kuitenkin sain jo ensimmäisiä selkeitä tuloksia. Kävimme lasteni äidin kanssa vihanhallinta kurssilla. Kun tajusin, etten oikeasti ole kenelkään vihainen, vaan että viha on suojamekanismi kaikkea sitä kipua ja epätoivoa vastaan, eikä vihani ole minun syytäni, kykenin rauhoittumaan selkeästi paremmin.

Huutaminen väheni ja kun huusin, kykenin tajuamaan mitä tein. Olin saanut elämääni edes jonkin tasoista hallintaa – kykenin itse vaikuttamaan elämääni ja se oli uskomattoman hienoa.

Vuosien varrella näitä onnistumisia alkoi tulemaan yhä enemmän ja aloin pikkuhiljaa syömään ruokia ilman isoja vaivoja. Ärtyneen suoleni oireet olivat selkeästi vähenemässä. Matkaa oli silti vielä hyvinkin paljon nykytilanteeseen ja huonoja päiviä, jopa viikkoja, tuli usein. En olisi selvinnyt tästä ilman muiden apua, eritoten lasteni äidin apua.

Joka tapauksessa, yhden ison asian tajusin tämän jojoilun keskellä – minun kohdallani FODMAP dieetti, jota olin kokeillut ravitsemusterapeutin alaisuudessa, ei ollut tarvitsemani vastaus. Itseasiassa, se mitä söin ei juurikaan vaikuttanut minuun (tosin tämä johtunee osittain siitä, että söin jo silloin todella terveellisesti). Psyyke, ruoan määrä ja ruokailutavat, sekä unen puute olivat selkeästi minun ongelmani ja niitä tulisi hoitaa lisää.

Nykyään kiitän kehoani ärtyneestä suolesta
Niin hullulta kuin se kuulostaakin, kiitän kehoani nykyään ärtyneestä suolesta. Miksi? No, ilman sitä en olisi joutunut kohtaamaan psykologisia ongelmiani, en olisi päässyt eroon vihastani, enkä ylensyömisestä. En olisi kehittänyt itseäni ihmisenä, isänä, miehenä ja hoitajana. Ilman ärtynyttä suolta, en olisi tässä ja nyt, juuri sellaisena kun olen – en hoitaisi sinun kaltaisiasi ihmisiä parempaan elämään.

Kuinka hoidatin itseäni saadakseni ärtyneen suoleni miteli oireettomaksi?

Meditaatio voi auttaa IBS:ässä

Ärtyneen suoleni oireet tulivat tosiaan enimmäkseen jos nukuin huonosti, söin liikaa tai liian nopeasti, tai stressasin liikaa. Vuoden 2018 alussa päätin hoitaa psykologista puoltani ja kävin kognitiivisella psykoterapeutilla. Valitettavasti tästä ei ollut minulle hyötyä, vaikka sitä onkin tutkittu paljon ja sen on todettu usein auttavan. Kuuntelin myös audiohypnoosia, josta kyllä oli apua, mutta vain hetkellisesti.

Psykologinen parantuminen: tunnelukkojen tärkeys ärtyneessä suolessa

Vuoden 2019 alkupaikkeilla päätin etsiä erilaisia hoitokeinoja, jotta saisin ärtyneen suoleni vielä paremmaksi. Etsin tietoa stressin vaikutuksesta ärtyneeseen suoleen ja psykologisista hoidoista pitkään ja lopulta löysin ratkaisevan tekijän – tunnelukot. Tutkin asiaa ja tein erinnäisiä testejä netissä. Testien mukaan minulla oli jopa 18 tunnelukkoa joista suurin osa oli vahvoja tai keskivahvoja. Tämän luettuani ajattelin:

”Ei herranjesta… kuinka monta lukkoa mulla oli silloin kun olin itsemurhan paikkeilla! Ei mikään ihme, että elämä oli syvältä.”

Tajusin, että suurin osa näistä tunnelukoista johtui kamalasta ja väkivaltaisesta koulukiusaamisesta, eli lapsuusajan traumoistani. Kävin näitä itsekseni läpi ja vuoden sisällä olin onnistunut saamaan tunnelukot tippumaan noin 12 paikkeille. Vahvoja ja keskivahvoja tunnelukkoja oli silti.

Huomasin kuitenkin jo tässä vaiheessa tunnelukkojen hoidattamisen vaikutukset. Ärtynyt suoleni oli jo lähes oireeton, vaikka tunnelukkoja olikin vielä 12 jäljellä. Jonkin ajan kuluttua kuulin kolleegaltani Emotional Freedom Techniques hoidoista. Näiden avulla sain tunnelukkoja vielä tehokkaamin alas. Emotional Freedom Techniques oli itseasiassa niin tehokas, että päätin kouluttautua EFT-hoitajaksi ja olenkin saanut sillä itseni lisäksi usealle asiakkaalle merkittäviä tuloksia aikaiseksi.

Olen vakaasti sitä mieltä että tunnelukkojen hoidattaminen on ollut tärkein osa ärtyneen suolen hoitoa kohdallani ja oma kokemukseni ei olisi voinut olla läheskään näin positiivinen ilman sitä. Nykyään, vuoden 2020 lopulla, minulla on vain muutama heikko tunnelukko jäljellä ja vointini on erinomainen.

Elämäntavat kuntoon – uni

Lapsien syntymän vuoksi olin nukkunut pitkään huonosti. Tämä oli eräs selkeistä ärtyneen suolen oireiden laukaisijoista ja on edelleen (Itseasiassa, unen puute on yksi mahdollisista ärtyneen suolen oireiden laukaisijoista). Onneksi nykyään nukun paremmin. Tähän on liittynyt osittain psykologiset asiat, mutta hyvin suuri osa tuloksista tässä osa-alueessa on tullut sen jälkeen kun laitoin elämäntapani remonttiin. IBS oireeni vähenevät selkeästi unen parantuessa, johon vaikuttaa muun muassa hyvän yöunen tuoma parempi henkinen vointi.

Ärtyvän suolen oireyhtymän potilaista jopa 37,6%:lla on uniongelmia, joskin vielä ei ole selvää johtuuko tämä ärtyneestä suolesta vai ovatko uniongelmat yksi syy oireyhtymälle.

Unen tiedetään kuitenkin vaikuttavan myös psyykkiseen hyvinvointiin, kuten masentuneisuus ja ahdistuneisuus, sekä kiputiloihin kuten ärtynyt suoli ja muut krooniset kipuoireyhtymät.

https://www.artynytsuoli.fi/artyneen-suolen-aiheuttajat-ja-triggerit/


Elämäntavat kuntoon – ruokailu

ruoka

Kuten aiemmin mainitsin, vuonna 2013 en kyennyt syömään mitään oireitta, kun nykyään voin sydä mitä tahansa oireitta. Tässä on kuitenkin pieni ”mutta” – en nimittäin voi syödä mitään ruokaa liikaa.

Nyt en siis puhu siitä, että ruoassa olisi liikaa FODMAP:ia, vaan ihan siitä kuinka paljon ruokaa on määrällisesti tai kaloreissa. En kuitenkaan laske kaloreita, mutta olen oppinut ymmärtämään mikä on liikaa ja mikä ei, ainakin suurimman osan aikaa.

Tämä vaati aluksi paljon miettimistä, sillä rasva on kaloripommi, mutta niin ovat maittavat kuivahedelmätkin ja kiinalaisen ravintolan riisi kunhan sitä tarpeeksi syö. Katsos kun suolistomme nopeuteen vaikuttaa niin kutsuttu Gastrokolinen heijaste, joka liittyy suoraan ruoan ja kalorien määrään.

Myös aterian kalorimäärä vaikuttaa suuresti ärtyvässä suolessa, koska IBS-D:stä (ripulipainoitteinen ärtynyt suoli) kärsivillä suoliston “gastrokolinen heijaste”, eli ruoan syömisestä aiheutuva suoliston relfeksi, jonka avulla suolisto työntää ruokaa eteenpäin, on huomattavasti voimakkaampi kuin normaalisti.

https://www.artynytsuoli.fi/artyneen-suolen-aiheuttajat-ja-triggerit/

Tämän lisäksi olen hidastanut ruokailuani ja keskittynyt siihen enemmän. Itseasiassa, keskittymiskyvyn parantaminen vähentää ärtyneen suolen oireyhtymän oireita, vaikuttaen kipukokemukseen.

Artikkelin Osa 2 sisältää:

  • Syvällisiä käytännön vinkkejä henkiseen hyvinvointiin
  • Syvällisiä käytännön vinkkejä unen parantamiseen
  • Syvällisiä käytännön vinkkejä ruokailutapoihin
  • Kotona tehtäviä positiivisuus harjoitteita
  • Kotona tehtäviä Emotional Freedom harjoitteita

Artikkelin osa 2 on tarkoitettu jäsenille