Ärtynyt suoli ja syömishäiriöt

HUOM!
Tämän artikkelin tarkoitus on auttaa sinua ymmärtämään IBS:n ja syömishäiriöiden yhteyttä, eikä sitä voida käyttää syömishäiriöiden hoitoon tai diagnosoimiseen.
Huomioithan myös, että syömishäiriö ei ole sama asia kun häiriintynyt syöminen. Häiryyntynyt syöminen voi olla esimerkiksi sitä kun syöt tylsyyteesi. Myös se, kun syöt enemmän kun olisi tarve, siksi että söit liian nopeasti etkä huomannut olevasi jo täynnä, voi olla häiriintytyttä syömistä. Syömishäiriöön, sen sijaan, yleensä liittyy obsessiivista pelkoa, ikäviä ajatuksia omasta kehosta ja itsestään ihmisenä, sekä ruokailua joka on selkeästi terveydelle vaarallista ja haittaa normaalia elämää. Mikäli epäilet kärsiväsi syömishäiriöstä tai epäilet jonkun toisen kärsivän tästä, otathan yhteyttä lääkäriin.

Ärtyneen suolen ja syömishäiriöiden välillä on yllättävän selkeä yhteys
Syömishäiriötä ei tule ikinä jättää hoitamatta

Ärtyneen suolen oireyhtymän ja syömishäiriöiden välillä on yllättävänkin iso yhteys. Esimerkiksi vuoden 2005 tutkimuksessa, jossa oli mukana Australian, Sydneyn yliopiston Synnytysopin ja Gynekologian yksikkö, oli mukana 101 syömishäiriöistä kärsivää naista. Heistä jopa 98% kärsi jostain suoliston toiminnallisesta häiriöstä. Yleisin häiriö oli IBS, jota todettiin 52%:lla suoliston toiminnallisista häiriöistä kärsivillä. Yleisin syy näyttäisi olleen psykologinen stressi ja muut psykologiset oireet (lue lisää psykologiasta ja ärtyneestä suolesta). (1)

Syömishäiriöt ovat yllättävän yleisiä ja niistä kärsii eritoten naiset. Täysin sama lause käy myös kuvaamaan ärtynyttä suolta. Koska syömishäiriöt ja ärtynyt suoli ovat elämänlaatua merkittävästi huonontavia ongelmia, jotka vaikuttavat niistä kärsivien elämään jopa päivittäin, on mielestäni erittäin tärkeää puida IBS:n ja syömishäiriöiden yhteyttä.

Käynkin tämän blogin aikana läpi seuraavia kysymyksiä:
– Aiheuttaako IBS syömishäiriöitä?
– Aiheuttavatko syömishäiriöt IBS:ää?
– Kuinka yleisiä IBS ja syömishäiriöt ovat?
– Minkälaiset asiat yhdistävät näitä ongelmia?
– Kuinka näitä asioita voidaan lähetä ratkomaan?
(Vinkki: vaikeissa tapauksissa on aina syytä kääntyä lääkärin ja psykoterapeutin puoleen)


Artikkelin sisältö:

Ruoan välttely ärtyneessä suolessa ja yleistä tietoa IBS:ästä

Ärtyneen suolen oireyhtymä (IBS) on toiminnallinen suoliston häiriö, jossa avainasemassa ovat muun muassa suoliston ja aivojen välisen ”keskustelun” ongelmat. Nämä häiriöt voivat vaikuttaa suolen nopeuteen ja aiheuttaa kipuyliherkkyyttä suolistossa, sekä muita tuskallisia ja epämiellyttäviä oireita. Oireina voivat olla turvotus, kaasu, kipu, ummetus, ripuli ja myös psykologisen hyvinvoinnin huonontuminen, sekä sosiaalisen tilanteen huonontuminen. Jos haluat tietää enemmän ärtyneen suolen oireyhtymän oireista, luethan tämän syvällisen analyysin IBS-oireista.

Monet IBS-potilaista uskovat, että ärtyneen suolen oireyhtymän oireet johtuvat ruoasta. Tämä luulo on täysin ymmärrettävää, sillä useilla meistä tietyt ruoat aiheuttavat selkeitä oireita. Valitettavasti tämä voi johtaa ruoan välttelyyn ja saattaa jopa aiheuttaa ruokailuun liittyvää ahdistusta ja pelkoa. Tämä taas voi johtaa terveydellisiin ongelmiin, kuten liialliseen laihtumiseen, painon jojoiluun, suoliston bakteerikannan vähenemiseen ja / tai radikaaliin muokkautumiseen, vitamiinien ja hivenaineiden puutoksiin, väsymykseen ja jopa kiputiloihin. Pelko ja ahdistus voivat myös pidemmällä tähtäimellä aiheuttaa syömishäiriöitä. On huomioitava toki, että on myös täysin mahdollista saada ärtynyt suoli syömishäiriön vuoksi, mutta kerron tästä lisää myöhemmin tämän artikkelin aikana.

Ruoat eivät itsessään ole ongelma

ruokavalio on tärkeä osa ärtyneen suolen hoitoa

Haluaisin tässä vaiheessa painottaa ajatusta siitä, että ruoka itsessään ei ole ärtyneen suolen aiheuttaja. Jos sinulla on intoleransseja tai allergioita, nämä voivat joko laukaista oireita tai joskus jopa aiheuttaa IBS:n, mutta se ei johdu ruoasta vaan allergiasta tai intoleranssista. Muita oireiden aiheuttajia ja laukaisijoita voivat olla infektiot, stressi, bakteeritasapainon muutokset, leikkaukset tai muut vauriot ruoansulatuskanavassa sekä moni muu asia. Lue lisää ärtyneen suolen oireyhtymän laukaisijoista ja aiheuttajista.

Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, etteikö ruokavalion muutos voisi olla tärkeä osa oireiden hallintaa. Itseasiassa, etenkin IBS:n alkuvaiheessa tai oireiden pahenemisvaiheissa, voi olla tärkeää vähentää eniten oireita aiheuttavia ruokia. Toki myös allergista reaktiota tai intoleranssia aiheuttavia ruokia tulee välttää. Tästä huolimatta, suurimman osan aikaa ruokavalion supistamisen pitäisi olla vain ja ainoastaan tilapäinen ratkaisu. On tärkeää pyrkiä syömään mahdollisimman monipuolisesti muun muassa suoliston bakteerikannan hyvinvoinnin edistämiseksi.

Jos kerran ruoka ei ole isoin ongelma, niin mikä on?
Yksittäistä isointa tekjiää on vaikea löytää, koska ärtynyt suoli on niin monipuolinen oireyhtymä ja jokainen meistä on yksilö. Tästä huolimatta, stressin voidaan eittämättä sanoa olevan yksi selkeä kandidaatti. Stressin on nimittäin osoitettu olevan merkittävä tekijä ärtyneen suolen oireyhtymän kohdalla, useissa tutkimuksissa (2).

Toisin kuin usein sanotaan, stressi ei luultavammin ole pelkkä oireiden laukaisija, vaan myös mahdollisesti IBS:n aiheuttaja. On esimerkiksi näyttöä siitä, että lapsuudenaikaiset traumat voivat aiheuttaa aikuisiän IBS:n. Stressin tärkeydestä IBS:n kohdalla kielii myös se, että jopa 51% ärtyneestä suolesta kärsivistä on kokenut rankan stressaavan tilanteen ennen IBS:n alkamista (2).

Stressin, ja etenkin kroonisen stressin, hoidosta saattaakin olla enemmän pitkäaikaista apua, kuin ruokavalion radikaalista supistamisesta. Tässä on toki huomioitava yksilöllisyys.

Stressiä tulee toki lapsuusajan traumojen lisäksi myös nykyhetkessä – etenkin jos IBS:n oireet ovat todella kovia. Kuten aiemmin sanoin, useat meistä rajoittavat ruokavaliota oireiden pahenemisen pelossa (tai vähentämisen toivossa). Tämä pelko, ahdistus ja stressi voivat kuitenkin aiheuttaa lisää oireita (3), jolloin oireet mahdollisesti pahentuvat vaikka lopetatkin ”kielletyn ruoan” syömisen. Tästä johtuva epävarmuus voi johtaa lisääntyvään pelkoon, ahdistukseen ja ruokailun rajoittamiseen. Kun oireet eivät parane, tästä voi pahimmillaan kehkeytyä alati paheneva oravanpyörä.

Mikäli oireet helpottuvat rajusta ruokailun rajoittamisesta, ne voivat helpottua sen vuoksi, että ruokaa syödään jo niin vähän, ettei suoliston tarvitse juurikaan tehdä töitä. Näin ollen on mahdollista, että oikea ongelma ikään kuin peitetään laastarilla, jolloin IBS:n kanssa elämisestä tulee rasittavaa tasapainoilua – joko syöt liian vähän ja et kärsi kamalista IBS-oireista, tai syöt tarpeeksi ja kärsit IBS:ästä. Näin asian ei suinkaan pitäisi olla ja tavoitteena tuleekin olla mahdollisimman tasapainoinen ruokailu, ilman pelkoa ja stressiä.

Mikäli ruokaa eliminoidaan yksi kerrallaan, voidaan helpommin löytää ruoat, jotka aiheuttavat oireita. Tällöinkin on muistettava, että nämä ruoat aiheuttavat oireita sillä hetkellä, mutta eivät ehkä enää tulevaisuudessa. Näin ollen on täysin mahdollista, allergioita ja intoleransseja lukuunottamatta, että hyvinä ja stressittöminä hetkinä voitkin syödä kyseisiä ruokia joko hyvin lievin oirein tai täysin oireitta.

Tämä ruokien takaisin ottaminen olisi hyvä tehdä eliminaation tavoin; yksi kerrallaan. Tosin sillä erotuksella, että takaisin otettavan ruoan syömisen tulee aloittaa pienissä erissä ja, esimerkiksi vihannesten kohdalla, voi olla hyvä idea kokata ruoka kunnolla aluksi ja pikkuhiljaa vähentää kypsyyden tasoa, kunnes kykenet syömään sitä raakana.

Tähän voisi heittää huumorimielessä, että ethän syö perunaa raakana.

Mutta, takaisin asiaan. Mikäli siis kärsit vakavista syömishäiriöstä, on ehdottoman tärkeää tehdä mahdollinen eliminaatiodieetti laillistetun ravitsemusterapeutin alaisuudessa!

Joka tapauksessa, ärtyneen suolen hoidossa on ruokailun lisäksi fokusoitava henkiseen hyvinvointiin, unen parantamiseen, bakteerikannan parantamiseen ja muihin hyviin elämäntapoihin.

Syömishäiriöiden ja ärtyneen suolen yhteys

Kuten aiemmin mainitsin, ärtynyt suoli on hyvin yleinen diagnoosi syömishäiriöistä kärsivillä. Mutta kumpi tulee ensiksi? Tuleeko ärtynyt suoli helposti heille, joilla on syömishäiriö vai tuleeko syömishäiriö helposti heille, joilla on IBS?

Tätä mietittäessä on hyvä pitää mielessä se, että THL:n mukaan Suomessa syömishiäriöstä kärsii tai on kärsinyt noin 6 prosenttia 20-35 vuotiaista naisista ja noin 0,3 prosenttia saman ikäisistä miehistä (4). Helsingin Yliopiston tutkimuksen mukaan taas jopa 17,9 prosenttia naisista ja 2,4 prosenttia miehistä oli kärsinyt syömishäiriöstä varhaisaikuisuuteen mennessä (5).

Nämä luvut ovat hälyyttäviä, mutta myös mielenkiintoisia. Miksi? Koska IBS:ästä kärsii Suomessa eri lähteiden mukaan noin 5-16,5%, joka on yllättävän lähellä yllä olevia lukuja. IBS:ästä kärsii eritoten naiset, jotka saavat IBS:n jopa kaksi kertaa todennäköisemmin kuin miehet, ja näemä myös syömishäiriöt ovat isompi ongelma naisilla kuin miehillä (6).

Vuonna 2003 tehdyn Lontoolaisen tutkimuksen mukaan ”noin 2/3 osaa syömishäiriöstä kärsivistä (kyseisessä tutkimuksessa olleista) kärsii myös IBS:ästä”. Suurimmalla osalla heistä IBS oli alkanut useita vuosia syömishäiriöiden jälkeen (7). Samaisen tutkimuksen mukaan, näyttäisi siltä, että IBS:n ja syömishäiriöiden välillä on useita yhtäläisyyksiä.

Ensinnäkin, kuten aiemmin mainitsin, molemmat ovat yleisempiä naisilla kuin miehillä. Tämän lisäksi, molemmissa näyttäisi usein olevan taustalla todella traumaattisia kokemuksia, kuten esimerkiksi seksuaalista ja fyysistä väkivaltaa. Olen myös kirjoittanut artikkelin seksuaalisuudesta ja IBS:ästä, mikäli tämä aihe kiinnostaa. Seksuaalisita ja fyysistä väkivaltaa puidaan myös lapsuuden traumoihin liittyvässä tekstissäni. Artikkelissani käy selväksi esimerkiksi se, että seksuaalinen hyväksikäyttö nostaa kosketusarkuutta, joka voi ilmentyä kipuna.

Mutta vastaako tämä kysymykseen ”Kumpi tulee ensin”?

Valitettavasti ei täysin. Yllä mainitsemani Lontoolainen tutkimus näyttää myös mahdollisuuden siihen, että IBS voisi johtaa syömishäiriöihin, kuten alla olevasta kuvasta näkyy.

Syömishäiriöiden ja IBS:n välillä on yhteys

Tutkimuksessa oli kieltämättä pienehkö määrä osallistujia. Tästä huolimatta kuvasta näkyy IBS:n ja syömishäiriöiden välillä oleva yhteys. Tämän lisäksi kuva antaa viitettä sille, että IBS olisi mahdollisesti useammin seurausta syömishäiriöstä, eikä syy tälle. Mutta samalla 6 henkilöä 89 vastanneesta oli saanut IBS:n ennen syömishäiriötä. Voidaankin ajatella niin, että tämän mukaan on mahdollisesti yleisempää saada ensiksi syömishäiriö ja sitten vasta IBS, kuin toisinpäin.

Onko muita asiaan liittyviä tutkimuksia?

Kyllä on. Esimerkiksi vuonna 2018 tehtiin tutkimus, jossa oli mukana Michiganin Gastroentrologisen Yliopiston Kliinisen Tutkimuksen luennoitsija Kimberly Harer. Tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi vahvasti siltä, että IBS potilailla olisi noin kaksinkertainen todennäköisyys kärsiä suhteellisen uudesta syömishäiriöstä (uudella tarkoitan sitä, että tämä laskettiin diagnoosiksi vasta vuonna 2013), nimeltään ”Välttelevä/rajoittava syömisoireilu”, verrattuna heihin jotka kärsivät muista suoliston häiriöistä (8).

Tämäkään ei valitettavasti vastaa kysymykseen siitä, kumpi tulee yleisemmin ensiksi – IBS vai syömishäiriö.

Kuinka tilanteen kanssa tulee edetä?

Vaikka tällä hetkellä ei voida sanoa kumpi tulee ensiksi (jos tiedät tutkimuksia jotka tuovat selkeyttä tähän, kerrothan minulle), on kuitenkin joitain asioita, joita voidaan tehdä ennaltaehkäisevästi. Toki myös jo olemassa olevia syömishäiriöitä ja ärtynyttä suolta tulee hoitaa.

Koska en ole psykoterapeutti tai psykologi, enkä lääkäri, jätän diagnoosien tekemisen heille. Samaten jätän syömishäiriöiden hoidon heidän tehtäväksi. Sen sijaan IBS:ää olen hoitanut hyvin tuloksin (tästä lisää alempana).

Oma neuvoni onkin, että jos epäilet syömishäiriötä niin käänny ammattilaisen puoleen. Mitä tulee ennaltaehkäisyyn, on selkeää, että yhteiskuntamme tulee paneutua entistä tehokkaammin henkisen hyvinvoinnin parantamiseen. Etenkin naiset ja nuoret näyttäisivät kärsivän negatiivisesta minä-kuvasta, mutta tässä ei kuitenkaan tule unohtaa miehiäkään.

Kouluissa olisi hyvä opettaa tunteiden säätelyä sekä empatiakyvyn ja positiivisen kehokuvan kehittämistä. Myöskään kiusaamisen vaikutusta ei tule unohtaa, sillä kiusaaminen voidaan laskea lapsuuden aikaiseksi traumaksi, joiden on osoitettu vaikuttavan niin syömishäiriöihin kuin IBS:ään.

Syömishäiriöihin luultavasti vaikuttavat myös muotilehdet, lasten nukkejen ulkomuoto (Barbit ovat laihoja ja poikien nuket epäuskottavan lihaksikkaita), sekä kotona opitut arvot. Näin ollen ennaltaehkäisyssä tulisi pyrkiä vähentämään kulttuurisidonnaisia tekijöitä ja hoitamaan jo olemassa olevia ongelmia, jotta esimerkiksi syömishäiriöistä kärsivät vanhemmat eivät käytöksellään ja puheellaan opeta lapsilleen negatiivisia käyttäytymis- ja ajattelumalleja.

Miten IBS:ää voidaan hoitaa?

Koska ärtynyt suoli voi mahdollisesti aiheuttaa syömishäiriöitä ja koska IBS on muutenkin elämää selkeästi hankaloittava asia, tulee ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivää henkilöä auttaa mahdollisimman nopeasti. Intervention tulee myös olla kokonaisvaltainen ja, mikäli mahdollista, yksilön omiin henkilökohtaisiin ongelmiin paneutuva.

Tässä esimerkiksi kahden asiakkaani henkilökohtaisen hoidon tulokset. Kumpaakin olen hoitanut noin neljä kuukautta ja tällä hetkellä hoitosuhteemme jatkuu edelleen. Interventioissa olemme fokusoineet eritoten psyykkiseen hyvinvointiin ja unen parantamiseen, sekä arjessa tehtäviin elämäntapoihin ja valintoihin.

Tanjan ärtyneen suolen hoidon palaute

Tanjan palaute IBS-hoidoista

Unen laatu on parantunut huomattavasti ja IBS:n oireilu on vähentynyt merkittävästi hoidon aikana.

Minulla on ollut monenlaista problematiikkaa, joista suurimpina murheina uniongelmat sekä IBS. Olen saanut nukkumiseen todella hyviä vinkkejä, sekä ymmärtänyt IBS:n moninaisuuden.

Olen saanut ylivireän ja kierroksilla käyvän kroppani hieman rauhallisemmaksi.
 
Parasta on ollut se, ettei kerralla tule liikaa ja liian isoja haasteita, vaan uusia tapoja opetellaan pikku hiljaa, jolloin niitä on hektisessä arjessa helpompi toteuttaa.

Tärkeää on ollut myös se, että tilanteiden muuttuessa äkillisesti, Kevin on osannut vastata juuri sen hetken haasteisiini.
 
Kevinillä on todella laaja tietämys asiasta kuin asiasta ja jos Kevin ei tiedä jotain tiettyä asiaa, niin hän selvittää sen. Hän osaa pitää turvallisen ilmapiirin kipeidenkin asioiden käsittelyssä, joka on tärkeää mm. traumoja purkaessa.

Koen hoitokerrat todella luottamuksellisina ja minun on helppo avautua kipeistäkin asioista.

Marian ärtyneen suolen hoidon palaute

Marian palaute IBS-hoidoista

”Vatsani oli alussa tosi herkkä ja reagoi muutoksiin todella ärhäkkästi. Nyt sen toiminta on jopa lähellä normaalia”

Vatsani toiminta aiheutti myös stressiä; esimerkiksi jos oli muutaman tunnin ajomatka edessä, jouduin ramppaamaan vessassa useita kertoja ennen matkaa.

Vatsani oli siis sekaisin ja ruokavalioni oli liian yksipuolinen; kasvikset puuttuivat lähes kokonaan.

Nyt Kevinin hoitojen seurauksena, vatsan toiminta on oikeasti rauhoittunut – se on jopa lähellä normaalia. Ruokavaliota on saatu näinkin lyhyessä ajassa (4kk) laajennettua jo muutamalla ruoka aineella.

Alussa tiedostin stressaavaani paljon ja tunnelukkojakin löytyi joita halusin availla. Mietin että miten sitä itseään hoitaisi, kun ibs kanssa lääkärit käskee vaan opetella elämään, eikä mahdollisuutta terapiaan ollut.
 
Sitten löysin Kevinin hoitopaketin joka kuulosti liian hyvältä ollakseen totta. Voiko olla olemassa ihminen jolta saisi noin kokonaisvaltaista hoitoa? Päätin ottaa häneltä hoitopaketin, eikä ole kaduttanut.
 
Kevinin kanssa on todella helppo puhua ja työskennellä, eikä naurultakaan pysty välttymään. Paljon on tullut ymmärrystä ja ahaa elämyksiä liittyen omaan ajatusmaailmaan ja käyttäytymiseen, kun lapsuuden traumoja on käyty läpi. 

Elintapoja on myös paljon käyty läpi ja vaikka omat elintavat olivatkin jo alussa suhteellisen hyviä, niin pienellä viilauksella on saatu muutosta aikaan tässäkin suhteessa.
 
Olen myös oppinut tiedostamaan tunnelukoista johtuvia käyttäytymismallejani ja kykenenkin muokkaamaan käyttäytymistäni pikkuhiljaa paremmaksi.

Lähteet:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16170899/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4692018/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4202343/
  4. https://thl.fi/fi/web/mielenterveys/mielenterveyshairiot/syomishairiot
  5. https://www2.helsinki.fi/fi/uutiset/terveys/odotettua-useampi-sairastaa-syomishairion
  6. http://www.jnmjournal.org/journal/view.html?uid=1423&vmd=Full&
  7. https://sci-hub.st/10.1016/j.jpsychores.2004.04.375
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6589841/