Ärtyneen suolen kipu – keskittymiskyvyn vaikutus

Keskittymiskyky vaikuttaa muun muassa ärtyneen suolen aiheuttamiin kipuihin. Tämän kirjoituksen aikana haluan auttaa sinua ymmärtämään keskittymisen ja kivun yhteyden, sekä näyttää sinulle miten tilannetta voidaan parantaa.

Sisältö:

Keskittyminen ja ärtynyt suoli – tiede

Vuoden 2018 tutkimuksen mukaan (1) ärtyvän suolen oireyhtymän potilailla on keskivertohenkilöön verrattuna enemmän vaikeuksia keskittymisen kanssa. Tutkimuksessa myös huomattiin, että mitä paremmin henkilö kykeni keskittymään yhteen asiaan kerrallaan, sitä vähemmän kipuja hänellä oli.

Tähän voi olla montakin syytä. Yksi syy lienee keskittymisvaikeuksien tuoma katastrofioinnin lisääntyminen (1). Katastrofioinnissa henkilö alkaa ylianalysoimaan tilannettaan ja kuvittelemaan kaikki pahimmat skenaariot. Tämä on ymmärrettävää, mutta asia, jota kannattaa välttää viimeiseen saakka.

Ärtyneen suolen kohdalla katastrofisointi ei liity pelkästään kipuun, vaan myös esimerkiksi matkojen suunnitteluun. Etenkin ripulipohjaisessa ärtyvän suolen oireyhtymässä tuppaa käymään niin, että siitä kärsivä henkilö suunnittelee jopa vessatauot erikseen.

Tälläisestä on syytä päästä eroon mahdollisimman nopeasti, sillä se mihin keskityt voimistuu ja jos keskityt tarpeeseesi käydä vessassa, luultavammin käyt enemmän kun olisi tarpeen ja vähintäänkin stressaat ”turhaan”. Tämä on kuitenkin ymmärrettävästi helpommin sanottu, kuin tehty.

Tätä helpottaaksesi on hyvinkin suotavaa hoidattaa taustalla olevia psykologisia ongelmia, kuten lapsuuden traumat, jotka voivat aiheuttaa aikuisena negatiivista sisäistä dialogia ja tunnelukkoja, kohottaen psykologista kokonaiskuormaa (lue kuinka näitä psykologisia asioita voidaan hoitaa)

Mitä tulee stressivatsan kiputuntemukseen liittyvään katastrofiointiin, erään toisen vuoden 2018 tutkimuksen mukaan (2) kipukatastrofiointi vaikuttaa voimakkaasti potilaan suoliston herkkyyteen ja kykyyn hyväksyä tilanne. Suoliston herkkyys taas vaikuttaa suoraan siihen, kuinka usein ärtyneen suolen oireita koetaan ja samalla myös elämänlaatuun.

Mitä tehdä asialle?

Tilanteen hyväksyminen on ensiarvoisen tärkeää. Sinun tulee hyväksyä se, että sinulla on ärtyvä suoli, mutta tämä ei tietenkään tarkoita asian kanssa identifioitumista. Hyväksyntä tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että et enää stressaa sitä, mitä et voi muuttaa. Ärtynyt suoli on ja tulee pysymään, ainakin nykytieteen valossa. Hyväksyntä vähentää oireita merkittävästi ja lisää kykyä keskittyä muihin asioihin. Hyväksynnän lisäksi on tärkeää hoitaa negatiivisia sisäisiä ajatuksia, IBS-identifioitumista, tunnelukkoja ja menneitä traumoja.

Näissä kaikissa auttaa muun muassa Emotional Freedom Techniques hoito, etenkin jos siihen liitetään vahvasti mukaan tunnelukkojen hoitaminen ja meditatiivinen hengittely (katso esimerkkejä hoidoista). EFT:n on todettu muun muassa olevan tehokas ahdistuksen hoidossa (3), vihan hoidossa (4), ylensyönnin hoidossa (5) ja monessa muussakin ongelmassa. Esimerkiksi kipu, masennus, PTSD ja mielihalut:

”Posttest, significant declines were found in anxiety (-40%), depression (-35%), posttraumatic stress disorder (-32%), pain (-57%), and cravings (-74%), all P < .000. Happiness increased (+31%, P = .000) as did SigA (+113%, P = .017). Significant improvements were found in RHR (-8%, P = .001), cortisol (-37%, P < .000), systolic BP (-6%, P = .001), and diastolic BP (-8%, P < .000). Positive trends were observed for HRV and HC and gains were maintained on follow-up, indicating EFT results in positive health effects as well as increased mental well-being.” (6)

Myös meditaatio voi auttaa. Esimerkiksi erään juuri vähän aikaa sitten (4.2020) julkaistun tutkimuksen mukaan (7) meditatiivinen kongnitiivinen terapia selkeästi vähensi potilaiden oireita ja paransi elämänlaatua.

Konkreettisia vinkkejä omahoitoon

Mitä tulee itse keskittymiseen, on tärkeää huomioida, että keskittyminen kipuhetkenä on vaikeaa, joten keskittymiskykyä kannattaa harjoittaa muutenkin, jotta vaikeassa tilanteessa keskittyminen tulee helpommin ja luonnollisemmin. Myös hyväksyntä ja katastrofisoinnin lopettaminen voivat olla hankalia asioita. Onneksi näihin kaikkiin voi vaikuttaa myös kotikonstein.

1. Mikäli esimerkiksi koet hankalaksi keskittyä ”tylsiin” asioihin, kuten vaikkapa opiskeluun, voit käyttää ajastinta apunasi.

Jos normaalisti kykenet vaikkapa 20 minuutin opiskelutuokioon, voit laittaa ajastimen 25 minuuttiin. Kun tämä tuntuu helpohkolta, voit lisätä aikaa taas joillakin minuuteilla.

2. Myös kännykän käyttämisen vähentäminen, sekä vain yhteen asiaan kerrallaan keskittyminen (eli multitaskauksen vähentäminen) auttavat aivoja voimaan paremmin, jaksamaan enemmän ja keskittymään tehokkaammin.

3. Voit myös harjoittaa keskittymiskykyäsi erinnäisillä mielenharjoitteilla ja hengitysharjoitteilla. Näihin kuuluu esimerkiksi harjoitteet kuten:

– Läsnäoloharjoitus
– Aikuisuuden mielipaikkaharjoitus
– Lapsuuden mielipaikkaharjoitus
– Turvakuplaharjoitus
– Negatiivisten fyysisten ja psyykkisten tunteiden poistaminen hengittämisellä
– Kehotietoisuusharojitukset

Tässä esimerkki yhdestä harjoitteesta
Lisää tämän kaltaisia harjoitteita on tarjolla asiakkailleni.

Lähteet sivun alla


Loput artikkelista on tarkoitettu artynytsuoli.fi jäsenille.

Katso asiakaspalautteita

Marian ärtyneen suolen hoidon palaute

Marian palaute IBS-hoidoista,
(8 tapaamista / 4kk hoitoa)

”Vatsani oli alussa tosi herkkä ja reagoi muutoksiin todella ärhäkkästi. Nyt sen toiminta on jopa lähellä normaalia.

Vatsani toiminta aiheutti myös stressiä; esimerkiksi jos oli muutaman tunnin ajomatka edessä, jouduin ramppaamaan vessassa useita kertoja ennen matkaa.

Nyt Kevinin hoitojen seurauksena, vatsan toiminta on oikeasti rauhoittunut – se on jopa lähellä normaalia. Ruokavaliota on saatu näinkin lyhyessä ajassa (4kk) laajennettua jo muutamalla ruoka aineella.

Alussa tiedostin stressaavaani paljon ja tunnelukkojakin löytyi joita halusin availla. Mietin että miten sitä itseään hoitaisi, kun ibs kanssa lääkärit käskee vaan opetella elämään, eikä mahdollisuutta terapiaan ollut.
 
Sitten löysin Kevinin hoitopaketin joka kuulosti liian hyvältä ollakseen totta. Voiko olla olemassa ihminen jolta saisi noin kokonaisvaltaista hoitoa? Päätin ottaa häneltä hoitopaketin, eikä ole kaduttanut.
 
Kevinin kanssa on todella helppo puhua ja työskennellä, eikä naurultakaan pysty välttymään. Paljon on tullut ymmärrystä ja ahaa elämyksiä liittyen omaan ajatusmaailmaan ja käyttäytymiseen, kun lapsuuden traumoja on käyty läpi. 

Elintapoja on myös paljon käyty läpi ja vaikka omat elintavat olivatkin jo alussa suhteellisen hyviä, niin pienellä viilauksella on saatu muutosta aikaan tässäkin suhteessa.
 
Olen myös oppinut tiedostamaan tunnelukoista johtuvia käyttäytymismallejani ja kykenenkin muokkaamaan käyttäytymistäni pikkuhiljaa paremmaksi.

Lähteet:

(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29573051
(2) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29882424
(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26894319#
(4) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31430984
(5) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31765223
(6) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30777453
(7) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32134291