Ärtynyt suoli ja lantionpohjan häiriöt

Lantionpohjan ongelmat ovat mahdollisesti isokin asia ärtyneessä suolessa, sillä näiden lihasten toiminta on erittäin tärkeää ulostamisen kannalta. Tämä on asia jota etenkin naisten tulee miettiä oman ärtyneen suolensa kohdalla, sillä ärtynyt suoli on yleisempää naisilla kuin miehillä, kuten ovat myös lantionpohjan häiriöt. Naisilla tuppaa myös olemaan ummetuspohjaista ärtyvää suolta enemmän kuin miehillä. (1, 2)

On myös tärkeää ymmärtää, että etenkin IBS-C (ummetuspohjainen ärtynyt suoli) on mahdollisesti oikeasti PFD (pelvic floor dysfunction) eli lantionpohjan lihasten toiminnan häiriö. Näillä kahdella nimittäin on hyvinkin paljon yhteistä. Lue tästä lisää sisällön kohdasta 2.

Voit myös katsoa videoita tai kuunnella podcasteja tähän aiheeseen liittyen
Podcastit ja videot fysioterapeutti Mari Camutin kanssa löydät Lantionpohjan häiriöt ja ärtynyt suoli – podcast sivuilta

Sisältö

  • Yleistä anatomiaa ja tietoa lantionpohjasta
  • Lantionpohjan toimintaa häiritseviä tekijöitä
  • Käytännön vinkkejä ja lantionpohjan testaaminen

PÄIVITYS: 3.11.2020
Lantionpohjan häiriöt ärtyneessä suolessa liittyvät näemä myös osittain univaikeuksiin. Vaikkakin tämä tutkimus oli pieni, niin sen tulokset olivat hyvin mielenkiintoisia. Näyttäisi siltä, että univaikeuksien ja ärtyneen suolen yhdistelmä tuottaa selkeitä ongelmia lantionpohjan alueelle lisääntyneen kipuherkkyyden ja kohonneen ulostamis/virtsaamistarpeen tutemuksien muodossa.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21952561/

peräsuolen toiminta IBS

1) Yleistä anatomiaa ja tietoa lantionpohjasta


Ulostamisen kannalta lantionpohjan toiminta on ensiarvoisen tärkeää. Eritoten sisemmät ja ulommat sulkijalihakset sekä häpyluu-peräsuolilihas ovat avainasemassa. Vieressä olevassa kuvassa (kuva otettu täältä) ”exterior” ja ”interior sphincter”.

Jos nämä lihakset ovat alituiseen jännittyneinä, ulostaminen vaikeutuu ja ulostettaessa joudutaan ponnistelemaan. Tämä voi myös tehdä ulosteesta kovaa, sillä mitä pidempään uloste seisoo suolistossa, sitä enemmän siitä vedetään vettä takaisin kehoon.

Toisaalta, mikäli nämä lihakset eivät aktivoidu tarpeeksi, uloste tai kaasut voivat päästä ”lipsahtamaan”.

lantionpohjan toiminta IBS:ässä

Jos taas häpyluu-peräsuolilihas (vieressä olevassa kuvassa oleva ”A” lihas) on ylikireä, se estää ulosteen pääsyn suoliston viimeiseen osaan. Tämä lihas nimittäin ”lassoaa” itsensä suolen loppuosan ympärille muun muassa istuessasi, aiheuttaen 90 asteen kulman suoleen ja näin estäen ulostamisen. Vieressä oleva kuva on otettu täältä

Lantionpohjaan kuuluu muitakin lihaksia, mutta tässä artikkelissa käsittelemme eritoten näitä lihaksia.

2) Lantionpohjan toimintaa häiritseviä tekijöitä

Lantionpohjaan voi vaikuttaa hyvinkin moni asia, kuten leikkaukset, ylipaino, stressi, synnyttäminen, ”alaspäin” puskeminen ulostaessa, isojen painojen nostaminen etenkin väärällä hengitystekniikalla, pitkäaikainen ulostamistarpeen huomiotta jättäminen, pallean häiriöt, syvien vatsalihasten toiminnalliset häiriöt, sekä neurologiset häiriöt esimerkiksi diabeteksesta johtuen.

Tämän blogipostauksen aikana paneudun ylläolevista asioista seuraaviin:
2.1) Pelvic Floor Dysfunction (lantionpohjan lihasten häiriö)
2.2) Syvän myofaskiaalisen etulinjan toiminnan vaikutus
2.3) Stressin vaikutus

2.1 PFD – Pelvic Floor Dysfunction

Tämä on yleisnimitys lantionpohjan toiminnan häiriöille, joissa lantionpohjan lihakset eivät kykene rentoutumaan ja aktivoitumaan kunnolla. Yleisiä oireita ovat:

  • Kipu seksin aikana (naisilla)
  • Erektiovaikeudet
  • Ulostamisvaikeudet, etenkin ummetus
  • Ulosteen ja / tai virtsan pidättämisvaikeudet
  • Alaselän kivut
  • Lantion alueen kouristelut

Näin ollen, etenkin ummetuspohjainen ärtynyt suoli saattaa oikeasti olla ainakin osittain lantionpohjan toiminnan häiriöstä johtuvaa ummetushäiriötä, alaselän kipuilua ja lantion alueen kouristelua. Tämä kannattaa tarkistuttaa esim lääkärillä, fysioterapeutilla tai Neurokineettisellä Terapialla.

Esimerkiksi seksuaaliset traumat voivat aiheuttaa tätä lantionpohjan häiriötä ja paljon muita ärtyneeseen suoleen liittyviä ongelmia. Lue lisää ärtyneestä suolesta ja henkisistä traumoista.

2.2) Syvän myofaskiaalisen etulinjan toiminnan vaikutus

syuvä etummainen linja

Jos ensimmäinen reaktiosi termiin myofaskia on: ”MIKÄ!?”, niin ei hätiä! Myofaskialla tarkoitetaan lihasten (myo) ympäröimää sidekudosta (faskia). Faskiaa on joka puolella kehoasi, ja jotkut sanovatkin hieman leikkisästi, että keho on oikeastaan vain yksi lihas. Tämä on osittain totta siinä mielessä, että kaikki liittyy kaikkeen.

Syvä etulinja on ehkäpä kattavin myofaskiaalinen linja, sillä suurin osa kehosta liittyy siihen. Periaatteessa mikä tahansa epätasapaino kyseisessä linjassa voi aiheuttaa toisen samassa (ja miksei muussakin) linjassa olevan lihaksen toimintahäiriötä, joten voidaan olettaa lantionpohjan ongelmien johtuvan mahdollisesti hyvinkin monesta eri syystä.

Vielä kun ymmärretään myös se, että tämä linja on vain esimerkki, ei suoranainen fakta, niin voidaan ymmärtää mahdollisuuksien laajuus. Vieressä oleva kuva on otettu täältä

Olen itse työssäni törmännyt mm. seuraaviin lantionpohjan toimintaa häiritseviin tekijöihin tämän linjan osalta: iso lähentäjälihas, syvä lonkankoukistaja, isovarpaan koukistaja, poikittainen vatsalihas (syvät vatsat), pallea, nelikulmainen lannelihas (”kyljessä”), silmän ongelmat, hampaiden poistosta aiheutuneet arvet, vatsan alueen leikkaukset (kuten sektio) ja leuan alueen lihakset, sekä nilkan ongelmat.

Jos katsomme tätä asiaa esimerkiksi Neurokineettisen Terapian näkökulmasta, voidaan karkeasti ottaen sanoa, että jos jokin paikka kehossasi tekee liikaa töitä (aivot käskyttävät sitä enemmän kun normaalisti olisi tarpeen), tulee toisen paikan tehdä vähemmän töitä. Toisaalta tämä voi myös mennä toisten päin, eli joku paikka tekee liian vähän, jolloin toinen paikka joutuu tekemään lisää. Näin voi käydä leikkauksien, tapaturmien, henkisten traumojen tai pitkäaikaisen väärän asennon / yksitoikkoisen tekemisen seurauksena.

Tähän ilmiöön liittyvät kalvot, eli myofaskiat, hyvinkin vahvasti. Hyvä, joskin tieteellisesti ”väärä”, tapa ajatella tätä on miettiä mitä tapahtuu, jos vedät paidan keskikohdasta ylös kasvojasi kohti? Alaosa joutuu liikkumaan myös ylös. Jos alaosa olisi kiinni housuissasi, sehän joutuisi tällöin venymään – eli ”heikentymään”. Toisaalta, jos kyseinen kohta heikentyisi esimerkiksi käyttämättömyyden vuoksi, voi olla että joku toinen kohta kehosta joutuisi tekemään sen työn. Tämä saattaa johtaa aiemmin mainittuun PFD:hen (pelvic floor dysfunction).

2.3 Stressin vaikutus lantionpohjaan

Physio-pedian mukaan (4) henkinen stressi vaikuttaa myös lantionpohjan lihasten toimintaan, aiheuttaen niiden alitajuista aktivaatiota, eli lantionpohjan lihasten rentoutumisen häiriötä. Tämä tottakai vaikeuttaa ulostamista, aiheuttaen esimerkiksi ummetusta.

Stressiä, sekä sen juurisyitä (esim lapsuusajan traumat) voidaan hoitaa Emotional Freedom Techniques hoidoilla ja Skeematerapialla, eli tunnelukkojen hoitamisella. Emotional Freedom Techniques (EFT) on erittäin tehokas hoitomuoto, jolla voidaan hoitaa muun muassa trauman jälkeistä stressiä (5). EFT:n on todettu vähentävän ahdistusta (-40%), masennusta (-35%), trauman jälkeistä stressiä (-32%), kipua (-57%) ja mielitekoja (-74%) (6), sekä vihaa (7).

Kyseisessä menetelmässä fokusoidaan muun muassa kehollisiin tunteisiin ja psyykkisiin tunnelukkoihin. EFT:ssä käytetään kehon taputtelun lisäksi hidasta hengittelyä, itsesuggestioita (”hyväksyn itseni juuri sellaisena kuin olen”, ”sallin olotilani muutoksen”), visualisointiharjoituksia ja kehotietoisuusharjoituksia.

Näin ollen, Emotional Freedom Techniques on erittäin tehokas hoitomuoto, koska sillä kyetään hoitamaan muun muassa: menneiden tapahtumien aiheuttamaa stressiä, nykyistä sisäistä keskustelua ja Ärtyneen Suolen aiheuttamaa stressiä.

3) Käytännön vinkkejä ja lantionpohjan testaaminen

a) Tarkistuta / testauta lantionpohja esimerkiksi lantionpohjaan erikoistuneella fysioterapeutilla tai Neurokineettisellä Terapialla, jos:

– Sinulle on tehty leikkauksia (esim hampaiden poistot, sektiot, välilihan leikkaukset jne)
– Olet kärsinyt fyysisiä traumoja lantion / alaselän / vatsan tai nilkkojen alueelle
– Olet synnyttänyt
– Olet puskenut ulostaessasi alaspäin jo vuosien ajan
– Koet genitaali alueillasi kouristeluja tai kosketusarkuutta (esim seksin aikana tai koskiessasi alueen lihaksistoon)
– Jostain muusta syystä epäilet keskivartalosi tai lantiosi toiminnan olevan häiriössä

b) Voi olla järkevää välttää kegel- liikkeitä ennen ongelmasi testauttamista (eli lantionpohjan aktivaatioharjoitteita) jos kärsit ummetuksesta, sillä pahimmillaan voit jumiuttaa lihaksia vielä enemmän. Toki hyvällä tuurilla tämä olisi juuri se mitä tarvitset, mutta muistatko ylempänä kun kerroin, että lihas voi olla tekemässä liikaa tai liian vähän? Etenkin näiden lihasten kohdalla olisi syytä tarkistuttaa kumpaa tässä tapahtuu, jotta tiedät pitääkö kyseisiä lihaksia rentouttaa vai aktivoida.

Hyvä lantionpohjaan erikoistunut fysioterapeutti tai Neurokineettinen Terapeutti auttaa tässä asiassa.

c) Huomioithan, että ulostamisen ei missään tapauksessa tulisi tapahtua ajatuksella ”pusken kaiken alas”, koska tämä saattaa johtaa muunkin kuin ulosteen ulos tulemiseen (Rectal Prolapse). Ulostaessasi hengitä kevyesti ulos ja päästä vatsa rennoksi. Voit myös ajatella työntäväsi vatsaa eteenpäin kevyesti.

d) Ulostaessa kannattaa istua kyykyssä (esim koroke jalkojen alla), jotta aiemmin mainittu häpyluu-peräsuolilihas pääsee rentoutumaan, eikä enää estä ulosteen liikkumista.

e) Mieti miten hengität. Hengitätkö syvälle ja rennosti, vai meneekö hengityksesi olkapäiden/hartioiden alueelle automaattisesti? Jos hengität väärin, käytät palleaa, ja sitä kautta isolla varmuudella myös muun muassa lantionpohjaa, väärin. Tämä voi aiheuttaa kireyksiä myös lantionpohjassa. Jos hengityksessäsi on ongelmaa, mieti johtuuko se työasennostasi, jostain henkisestä traumasta tai mahdollisesti fyysisestä traumasta. Hoidata hengitystäsi tarpeen mukaan Emotional Freedom Techniques hoidoilla tai Neurokineettisellä Terapialla.

P.S. Lisälukemisena suosittelen vahvasti tätä opinnäytetyötä ja tämän artikkelin lukemista

Lähteet sivun alla


Lähteet:

(1) http://www.jnmjournal.org/journal/view.html?uid=1423&vmd=Full&
(2) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11192101/
(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC341393/
(4) https://www.physio-pedia.com/Impact_of_stress_and_cortisol_levels_on_pelvic_pain_and_pelvic_stress_reflex_response
(5) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27889444/
(6) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31558370/
(7) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30777453/